Senaste Inlägg

Jävla nyår

Har tänkt göra ett inlägg om Nemos jul men det får komma en annan dag.
Nu har det börjat smälla här. Inte så farligt än, men det kommer väl.
Idag eftermiddag fick han vara ensam hemma en stund då killen var tvungen att fixa bilen och jag jobbade. Men jag slutade lite tidigare och skyndade mig hem i alla fall. Antagligen så har det smällt nåt när han varit ensam. Han verkade väldigt lättad när jag kom, gnydde och ville gå ut direkt. Inte verkade det vara för att han var nödig, och killen var ute med honom precis innan han åkte. Och självklart kom det en smäll när vi var ute... men svansen åkte inte ner direkt som den brukar och även om han var stressad en del, så sökte han kontakt när jag saktade in.
Sedan när det lugnat sig så joggade jag sakta, inte direkt hem, men runt omkring och då travade han på bredvid mig och stressen verkade släppa just när han sprang. Så tack Jessan för dina anteckningar, just joggandet verkade ha lite effekt just nu. Det går inte när han är riktigt rädd, men nu när det var lite "snällare" smällar så funkade det.

Jag sa även till några barn på promenaden. De hade små smällare och var på väg att tända dem när vi gick förbi. Så jag sa till på skarpen att man faktiskt måste vara 18 år för att hantera fyrverkerier och att smällare är förbjudet. Sedan sa jag att jag hade en hund som var väldigt rädd för smällare. Då bad de så mycket om ursäkt och sa att de bara hade en kvar. Så jag sa att de får gå till skogen och smälla den då, och INTE vid bostadsområdet. De lyssnade faktiskt och sa att de skulle strunta i den och bad än en gång om förlåtelse. Verkar i alla fall finnas vissa uppfostrade ungar kvar som lyssnar.

*Jävlar*

Nu small det av en riktig raket här... Nemo som låg och åt på sitt stora ben slutade direkt och ligger nu hukandes på golvet bredvid mig. Antagligen släpper han det snart men då smäller det väl igen... SUCK. Tur att vi i alla fall fick ut en promenad och att han fick göra det han skulle...
Har jag sagt att jag hatar nyår förresten?

Nemo har för övrigt fått en liten koja här i datarummet, mellan killens skrivbord och hans fåtölj. Där hänger det täckten och filtar. Så att han har nåt litet kryp in tänker jag.. sedan har nu disko här i datarummet :) Se om musiken kan dämpa lite.. så medan diskot pågår sitter jag och gör lugnande signaler. För nu smäller det här och Nemo är orolig. Det jobbigaste men som ändå är bra, är att han söker kontakt. Det är bra, för då betyder det att han inte blir helt blockerad. Men jag vill inte uppmärksamma honom för mycket heller så att han får stöd i sin rädsla.
Suck.

Och förresten, nu är ena ögat rött och geggigt igen.. inte lika illa som sist men ändå. Nu blir det mer salva och släpper det inte nu så blir det vet. igen.





2 Kommentarer

Postat av: Nina (och Diesel) den 2009-12-29 @ 09:48:12

hej, har oxå haft skotträdd hund så vet vilket helvete de e. och nu ska min hund uppleva sitt första nyår, han har inte reagerat alls på smällare och sånt än men ja e lite nervig så tar me mig lillen å åker till föräldrarna i färgelanda och hoppas de e lite lugnare än i göteborg... :)

hoppas ni får de lite lugnt iaf å hälsa johan!

kram nina

Postat av: Maria den 2009-12-30 @ 21:51:09
http://www.guldhunden.se

Fy fasen vad jobbigt! Här hemma ser vi inte fram emot morgondagen och hoppas hoppas hoppas att det inte ska smälla när vi är ute och går. Är vi bara inomhus så sitter rädslorna inte i sen hos Oskar men blir han skrämd utomhus är det kört. Jag orkar inte med en till containerhändelse, vilket var det som gjorde honom rädd i vårt område i mars. Han blev rädd för att någon slängde i containern och har varit rädd sedan dess...

Blä för nyår! Och nospuss till Nemo!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback