Senaste Inlägg

Matte borta mer=svårt att slappna av?

Tack för era kommentarer angående förra inlägget!


Den senaste tiden har Nemo varit.. ja, inte överpigg men han har haft svårt att slappna av. Idag har jag funderat på varför och kommit fram till ett troligt svar. Inte är det kaninerna som gör det, eftersom han har varit såhär nästan hela hösten. Även om husse har varit ute och gjort saker med honom, så är det inte nog på kvällen. Som idag, då har de varit ute i Stenshult hela dagen och gått en halvmil och Nemo har fått vara lös hela tiden, vilket betyder en jäkla massa spring, bus med Sixten och andra roligheter. Med andra ord borde han vara trött. Tidigare räckte en sådan här grej för Nemo, så var han trött i 1,5 dag liksom. Men inte nu. Nu sitter han från att jag har kommit hem och bara stirrar på mig alternativt kommer och vill ha uppmärksamhet hela tiden. Han bryr sig inte om husse, utan det är endast jag som gäller.
Han får min uppmärksamhet, vi klickar varje kväll och han är med mig inne hos kaninerna medan jag städar, grejar eller så tränar vi tillsammans. Men går han och lägger sig senare? Icke.
"Problemet" tror jag ligger i att jag är borta så mycket som jag är nu. För det började ungefär när jag började jobba som jag gör nu, det vill säga väldigt mycket, och Nemo har ju varit van vid att jag är hemma mest med honom.

Understimulerad tror jag inte på, eftersom han får ändå en hel del i vardagen även om vi inte tillbringar hela dagar med spår, lydnad eller går milslånga promenader.

Tycker det är lite jobbigt, känns som om han inte riktigt är nöjd med sitautionen eller vad man ska säga. Men samtidigt så trivs jag som fasen på jobbet och är väldigt viktig där också, så finns liksom inget att göra mer än som jag gör nu. Ägna tid åt honom när jag är hemma och på helgen. Önskar att det inte vore så mörkt när jag kommer hem dock, då hade jag kunnat ta lite roligare promenader med honom. Men men.
Imorgon ska vi i alla fall plugga in DAP:en, kanske den har lite nytta i detta?

Idag har han i alla fall fått vara med när jag städat burarna, och sedan fick han munkorgen på sig och vara med i hagen med Nelly. Molly är fortfarande ganska så rädd av sig men Nelly är en tuffing som kommer fram och hälsar på Nemo vare sig det är i hagen eller mot kompostgallret. Nemo skötte sig bra, låg bredvid mig när jag hade Nelly i knäet och sen när hon skuttade runt. Men munkorgen får allt hänga med lite om de ska mötas utan galler då Nemos blick inte är riktigt att lita på än hela tiden. Ibland glömmer han sig lite, och jag får be honom fokusera på mgi istället för kaninerna. Han har också en förkärlek till att använda tassarna vilket inte känns riktigt bra.

För övrigt så har vi fått separera på Molly och Nelly. Det gick inte när de bråkade som de gjorde. Nu verkar de trivas riktigt bra. De är alltid tillsammans i hagen och den står till deras förfogande jämt när vi är hemma. De hoppar in i varandras burar, och har inte bråkat sen dess. Nu har jag lagt in fleece som botten i burarna, får väl se hur det går. De vill gärna krafsa bort den men jag hoppas att de vänjer sig för spånet sprids i hela lägenheten så det vore bättre med fleece och endast spån i deras toaletter.
För övrigt är Nelly himla go! Hon ligger ofta utsträckt och verkar trivas ganska så bra. Inte heller är hon rädd för Nemo, och hon kan slappna av när man lyfter henne samt kela med henne. Molly kommer nog aldrig bli lika tuff som syrran men hon får lite mer tid på sig och hon bits inte längre när man lyfter henne (när hon ska in i buren osv) men hon klarar inte riktigt av att bli klappad än.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback