Senaste Inlägg

Tala är silver, tiga är guld

Ibland blir jag så trött.
Varför kan man inte bara vara tyst om man inte har något bra att säga?

Vi har fått en hel del reaktioner på att vi numera har kaniner hemma.
Och jag är numera trött på att prata om det. Detta eftersom det nästan enbart är negativa kommentarer vi fått.
Som att det är konstigt att ha kaniner i lägenhet, att det är onödigt, att det kommer lukta, att det tar tid osv.
Alla har liksom frågat "Men varför har ni skaffat kaniner?!" med en negativ ton.

Ja, kanske för att jag har ett intresse och vill det? Är det så himla svårt att förstå?

Det var lite samma när vi skaffade Nemo.
Då kom frågor, som "vill ni verkligen binda upp er?" och "är inte det bara en massa jobb?" osv.

Bara för att min familj och flertalet vänner inte har djurintresse, kunskap eller engagemang till att ta hand om djur så behöver väl inte det innebära att någon annan inte har det?
Jag blir så trött.

Jag är ingen kattmänniska men jag går fan inte hem till mina kompisar med katt och ifrågasätter varför de har katt eller säger kommentarer som att det är onödigt, luktar osv. Eller detsamma med barn. Jag är ingen barnmänniska och visst kan jag tycka och tänka vissa saker när kompisar skaffar barn som om det vore en trend. Men jag är glad för deras skull om detta är vad de vill. Jag gläds med dem även om jag själv inte är redo för det.

Alla gör vi våra val. Jag är vuxen nog att ta ansvar för mina val och jag vet också vad som krävs av mig.
Jag tycker det är roligt och jag lägger ner tid på de djur jag har.
För mig är det ett intresse. Och det får gärna ta både tid, engagemang och ansvar, eftersom jag har valt det och vill det.
Det kanske är svårt för vissa att förstå det eftersom de själva inte har intresset. Jag vet inte.
Men jag blir så trött bara på att folk inte kan respektera ens val.
Och har man som sagt inget positivt att säga om det så borde man fan vara tyst.



3 Kommentarer

Postat av: Gealach den 2009-12-06 @ 15:28:06
http://gealach.blogg.se/

Folk ska då ha så mycket åsikter om allt! Det är väl inget konstigt att ha kaniner i lägenhet? Så länge man tar hand om sina djur och ser till att de har vad de behöver av mat och sällskap klarar de sig väl lika bra i en lägenhet som någon annanstans.



Trött man blir!



Lycka till med ninisarna!

Postat av: Maria den 2009-12-06 @ 16:11:41
http://www.guldhunden.se

Det är väl helt och hållet ditt val med kaninerna! Jag tycker nog att du kan vända på frågan till sådana som har tråkiga kommentarer och faktiskt fråga dem tex hur de tänkte när de skaffade barn i så fall, precis som du skrev. Där kan man ju verkligen snacka om att binda sig! Dyrt är det också, tar mycket tid och snacka om att lukta!

Jag har nog tur med mina vänner för de flesta tycker bara att det är kul att jag har djur. Och de som inte tycker det har i alla fall vett att hålla tyst. Skulle någon säga något negativt på det sättet skulle jag bli ganska sur tror jag.

Postat av: Lily den 2009-12-07 @ 10:26:58
http://www.metrobloggen.se/SpanskaLoppan

Folk har svårt att skilja på vad dom vill> och vad andra vill... Under min tonårstid var det ett evigt tjat om varför jag ville ha fyra hästar, jag hann ju inte göra nåt annat som andra tonåringar gjorde tyckte folk. Men jag trivdes bra med mina hästar och blev en rätt okej vuxen trots att jag inte hade tid att dricka hembränt och springa på stan på kvällarna;)

Jag tycker det är jätteduktigt av dig att orka ta hand om kaninerna med. Och att få det att funka med Nemo. Bara du och djuren trivs och är glada så ska folk bara hålla mun:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback