Senaste Inlägg

Långis med matte

Idag har det än så länge varit en bra dag.
Kaninerna har fått bur och hage städad. Båda fick halm i buren, hoppas dom inte äter för mycket på det. Är så mycket lättare än med all spån, som sedan dröser i hela hemmet. Har tänkt testa och byta till sån där toalätt, kattströ, sen för att se om det är lättare att ha, iaf i deras kisslåda i hagen.
Är lite trött på att dammsuga varje dag och det ändå ser likadant ut en timme senare med all spån som fastnar på fötterna och dröser ut.

Nemo fick en långpromenad med mig idag. Jag hade med klickerna så det blev en hel del träning, bland annat kontakt och fotgående. Sedan fick han springa lite lös med kopplet och just när han kom in i ett tokryck, och springer förbi mig, upptäcker vi båda att det går en matte med en stor rottis bakom oss. Ups... den såg vi inte ;)
Men Nemo, som inte alls sett hunden först, tvärstannade och kom snabbt tillbaks till mig. *Stolt*
Sen lattjade vi vidare på promenaden och hade det väldigt trevligt :)

Hundmöten ska vi träna lite på, då han inte har träffat så många hundar nu och det varit en lite känslig period med allt smällande har han tappat lite fokus och blivit osäker på hundmöten för nära.
Tror också husse kan ha en del i det... då han är lite slarvig på att läsa Nemo och bryr sig väl inte så mycket. Jag har alltid haft Nemo på andra sidan av mötet, samt gått i en båge och läst honom så jag ser om han tycker det är läskigt eller om han blir trängd osv medan husse bara gått på. Jag har påpekat det för honom flera gånger, och nu hoppas jag att det har gått in. För varje gång Nemo blir rädd och osäker så byggs det på, och det vill jag verkligen inte, då han normalt sett inte bryr sig om hundmöten.
Så det ska vi bättra oss på att klicka på :)

Sedan så har det säkert lite med att bry sig om vad andra tycker.. jag gör det inte men jag tror husse gör det lite mer ;) Som förut, jag och Nemo fick ett hundmöte på en gångväg och jag såg att Nemo blev lite osäker så jag hade stor godis så han var full koncentrerad på att få den medan jag berömde massor. Jag bryr mig inte om vad den andra ägaren tänker om det liksom, jag tänker på min hund istället.

En situation som var lite rolig var häromveckan när husse hade mött mig från jobbet. Vi får hundmöte, killen håller i Nemo på samma sida som den andra hunden och vad händer? Nemo skäller till lite, trängd och osäker, och den andra hunden gör likså. När vi går vidare frågar jag om han hade gått tillväga så om det var en stor hund som vi mötte, och nej, det hade han inte. Det spelar ingen roll sa jag, hund som hund och han måste tänka på Nemo i första hand.
När nästa hundmöte kom gjorde han som jag sa, tog Nemo på den andra sidan, och vad hände då? Just det, ingenting alls. För då hade han helt plötsligt kontroll på situationen och Nemo behövde inte gå för nära och känna sig utsatt.
Så enkelt kan det vara, så jag hoppas det gick in för honom nu ;) Att får man hundmöte på en trång väg så tar man hunden på andra sidan och eventuellt går i en liten båge eller åt sidan för att inte mötas mitt emot varandra. Detta tycker jag att man gör vare sig sin egna hund är snäll eller den andra. Först och främst för sin egna hund tycker jag, men också för att man inte vet hur den andre hunden reagerar.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback