Senaste Inlägg

Snart kompisar?

Det går framåt. Nemo är som sagt mest osäker på kaninerna och vet inte riktigt hur han ska bete sig runt dem. Tidigare i dag hjälpte han mig att städa kaninburen ;), och då var han mer intresserad av att se om det fanns några pluttar än av kaninerna. Han har nosat på dem genom kompostgallret samt fått vara med i hagen, både med munkorg och utan. Munkorgen  samt koppel fick han ha den första gången han va med i hagen när kaninerna skuttade runt eftersom han som sagt är så osäker. Han vet inte om han ska slicka på dem, leka med dem, nafsa och smaka lite päls, nonchalera dem eller ge dem lugnande signaler. Det är liksom lite blandning just nu. Men sedan så är det ju faktiskt så att det inte hör till det naturliga, att kanin och hund umgås, utan det får man ju lära honom också. Så att han vet att dessa ingår i vår familj. Och än så länge är han mest osäker på vad de är för något och vad man ska göra med dem. Men jag belönar varje gång han är lugn, försiktig och låter kaninerna komma fram till honom. Sedan får han ibland ett par nej också, när han blir lite för ivrig och sätter tassen mot gallret, men då brukar han lugna sig, sucka och lägga sig ner. Och det är ju det som blir belönat också.
Sedan ger jag honom ensamtid också, vi klickar i närheten bara jag och han, så att vi får vår tid tillsammans också, med kaninerna i bakgrunden. Så det här kommer säkert gå alldeles utmärkt!


Kaninerna har fått en ny hage nu!
Den uppskattas och dom undersöker, gnider sig, leker, och trivs bra.
Tanken är att de alltid ska ha det såhär men som det är nu har vi stängt in till vardagsrummet så inte Nemo är där själv när vi är i datarummet. Och tills kaninerna är vana osv får de vara i buren om vi inte är hemma.
Men om man jämför med hur de har bott förut, så är nog detta rena paradiset ;)


Nemo undersöker hagen



Hjälper till med städet ;)


Lite närmare hälsning.. men vi tar det sakta och säkert :)

Och på tal om deras personligheter har kommit fram, som Maria undrade, så nja.. lite märker man allt.
Det var sagt att Molly skulle vara blyg men älskar att bli klappad, och Nelly skulle vara mest framåt.
Och så är det väl lite..
Men båda är ganska så nyfikna, kommer fram och luktar och hoppar ur buren osv. Men Molly kan man inte riktigt klappa än för hon går undan, men hon tar mat ur handen. Nelly har börjat förstå att det är ganska skönt att bli kliad men hon vill hellre äta själv. Jag tar upp dem, rör vid dem, sitter med dem osv ganska så korta stunder, och ofta, nu så att de får vänja sig vid mig. Molly vill helst inte bli hanterad, då nafsar hon, så henne ger jag mer tid och visar att det kommer gott från händerna till en början. Nelly har jag haft i knäet ett par gånger, men som sagt, vi tar det lugnt och vänjer dem allt eftersom vid oss.

2 Kommentarer

Postat av: Maria den 2009-12-04 @ 16:42:36
http://www.guldhunden.se

Vad fint ni har gjort, smart att använda vanliga IKEAgrejer! Såna där barnpallar är guld, vi har en till marsvinen också. Lite billigare än djuraffärshus!

Vad är det som ligger till vänster om tunneln på första bilden? Alltså bredvid hö/påssamlaren?

Jag samlar ju inspiration här till mina egna små! :)

Postat av: nemo den 2009-12-04 @ 23:19:17
http://viharhittatnemo.blogg.se/

Maria: Haha det var bara fleecefilten som fick ligga där innan den skulle tvättas!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback