Senaste Inlägg

Vila + aktivitet + bra granne

Tack för era ord ang. förra inlägget.
Det som gjorde mest att jag kände mig hemsk som matte var att jag vet att det inte hjälper Nemo ett dugg. Snarare tvärtom. Blir jag irriterad och tappar tålamodet, blir han värre och "jobbigare" eftersom han då inte vet hur han ska handskas med situationen.

Nemo är ingen svår hund och de flesta pratar om honom som en lätt hund. Vilket han också är. Men han kräver ändå en del. Både aktiveringsmässigt men också förståelse för hund och sättet att kunna läsa honom och veta vad som passar honom. Han är ändå en ganska så vek hund. Trygg är han, men det finns ibland lite osäkerhet i honom. Han är världens bästa och lättaste om man finns där för honom. Och det var det som gjorde mig arg på mig själv häromdagen, att jag inte fanns där för honom. Jag brast och då brast han.

Husse har i alla fall tagit till sig att aktivera honom. Två dagar i rad har han faktiskt tagit långpromenaden med Nemo själv, trots att jag varit hemma. Jag tror det är bra för honom. För båda faktiskt. Dock är Nemo fortfarande sjukt mattig när jag jobbar långa dagar och jag hoppas att vi kan få bort lite av det, både för min och hans skull.
För jag ska inte behöva ha dåligt samvete om jag inte gjort så mycket med honom en dag när jag jobbat, när han har en husse som gjort massa saker med honom. Och Nemo måste lära sig att slappna av även när jag är hemma från jobbet på kvällen istället för att sitta och stirra på mig och kräva uppmärksamhet hela tiden.

Igår morgon fick han i alla fall starta dagen med att få mat i olika aktiveringsgrejer och sedan ett kokt ägg på det. Sedan var det långpromenad med lösspringande nästan hela vägen med husse, för att sedan få lite kartonger och att klura ut godis ur.

"Hur var det nu jag skulle göra?"


En trött hund är en härlig syn ;)

På kvällen gick jag iväg till en tjejkompis och drack vin och sedan var jag på krogen. Känns som det var hundra år sen jag var ute sist, men kul att få vara lite social för en kväll!

Idag sov Nemo hela förmiddagen, och sedan tog husse långpromenaden med Nemo och han fick i vanlig ordning springa lös hela vägen. Kylan bekommer honom inte det minsta, inte heller att det oplogat i skogen med lite upptrampade spår, han springer på som bara den.
När han kom in var det min och hans stund. Han fick alla tre aktiveringsspelen att jobba med.

Duktig och ivrig

Sedan hade vi en lång stund inne i hagen hos kaninerna. Nelly var ute och Nemo fick ligga i hagen medan hon skuttade runt, medan jag klickade och gav honom kyckling. Sedan slängde jag ut lite kyckling i närheten av Nelly, som Nemo fick gå fram och ta efter ögonkontakt med mig, och sedan fick han lära sig att snabbt gå tillbaka och så fick han mer gotta då.

Ibland kan jag tänka på att det kanske vore det bästa att dom bara får lösa det själva, att det kanske går snabbare så än att hålla på och träna fram och tillbaka osv. Att kaninerna kanske själva säger ifrån, att Nemo lär sig på den vägen osv. Men jag vågar inte det. Inte för att Nemo är ett kaninätande monster men jag är rädd för att hans instinker skulle kunna få honom göra något som han själv inte riktigt är medveten om, om han får vara lös utan kontroll tillsammans med dem. Samtidigt känns det ibland som om jag gör honom mer uppmärksam på dem när jag tränar. Jag vet inte. Än så länge är jag för feg iaf för att minska på kontrollen.

Och just det, den där grannen var det också. Hon som har den hunden som Nemo är rädd för, som bor i samma trappuppgång som oss. Hon kom upp igår kväll och ville kolla läget med Nemo eftersom han skällde ut hennes hund så sist gång. Vi pratade ett tag o jag var glad över att hon tog det steget. Jag har själv tänkt flera gånger på att prata med henne men eftersom hon inte ha verkat intresserad har jag dumt nog struntat i det.
Vi pratade iaf om att låta hundarna få hälsa, helt sjukt egentligen att dom inte har fått gjort det än. Men vi har ju mötts så dumt, när man har kommit ur hissen och så, o då är det inte smart enligt mig att låta dom få sitt första mötet då Nemo känner sig trängd vid ett sånt tillfälle och är rädd.
Jag förklarade iaf för henne att Nemo behöver tid på sig så vi kom överens om att låta hundarna få nosa lite efter varandra och inte vara så snabba på att ta undan dem. Deras hund, Engla, blir också tre i vinter så de är ju jämngamla och skulle säkert kunna bli kompisar. 



0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback