Senaste Inlägg

Att lära sig hundens språk och signaler

Det är något som husse måste bättra sig på!
Eftersom jag tvivlar på att han skulle läsa ut någon bok om det, så har jag just nu skrivit ut två sidor och lagt på hans skrivbord. Där står det lite om hundens lugnande signaler.
Så nu får han lite hemläxa ;)

Anledningen är att han måste bli bättre på att läsa Nemo, främst i hundmöten.
Jag har i stort sett aldrig problem med hundmöten när jag är ute och går. Visst har det hänt, men oftast så bryr sig inte Nemo alls om hundar om han inte är i en "känslig" period.
Mycket är på grund av att jag känner honom och läser av honom. Ser jag på honom att han blir osäker så visar jag honom att jag har kontrollen. Vilket oftast betyder att vi går lite åt sidan, jag ber honom fokusera på mig, ger honom beröm, eller helt enkelt bara säger åt honom att det inte är något att bry sig om och att vi ska gå förbi/vidare.
Det krävs inte mycket, bara man ser det INNAN han blir osäker de få gånger det händer.

Husse.. ja, vad ska man säga ;)
Han tror att han har kontroll, men problemet är att han inte ser Nemos signaler.
Det är intressant att iaktta honom när vi är ute och går och får hundmöte. För jag ser direkt om det är något.
Som igår. En kille var ute och joggade med sin schäfer, på andra sidan vägen, när vi skulle gå över. Jag såg direkt hur Nemo blev lite osäker på hunden, och jag såg också hur husse INTE såg detta.
Så Nemo började skälla på hunden och var lite sådär okontaktbar för några sekunder.
Visst, ingen skada skedd men jag tycker det är så fruktansvärt onödigt för Nemo, att ens behöva känna den osäkerheten och själv tro att han måste ta kontroll över situationen. Eftersom inte någon annan gör det...
Och skulle detta hända oftare så skulle det också kunna utvecklas till en generell osäkerhet. Och det vill man ju verkligen inte..

Spike, min förra hund, hade problem med hanhundar. Och jäklar vad jobbigt det var många gånger vid hundmöten, speciellt om hundarna var mörka och stora samt lite sådär kaxoga (eller osäkra).
Då hade jag inte heller så mycket kunskap för att träna det eller upptäcka hans signaler i tid (som inte var så tydliga för ett otränat öga). Så jag vet hur jobbigt det ändå kan vara med en missförstådd hund som inte har den där backupen så att han slipper ta kontroll själv.

Så nu, nu ska husse få öva.
Först ska han få läsa lite teori, sedan ska han få iaktta och studera Nemo så att han lär sig.
Jag menar, hur ska vi annars förstå våra hundar om vi inte ens vet hur de kommunicerar?
Hur ska vi kunna hjälpa dem, lära dem, och uppmuntra dem, om vi inte ens kan förstå deras språk?
(Jag är långt ifrån fullärd på det område, men jag tycker det är intressant och är hela tiden villig att lära mig mera.)


0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback