Senaste Inlägg

Gå hem

Nu när älgjakten har börjat kan vi inte längre ha Nemo lös i skogen på våra rundor.
Men han behöver få vara lös, så då får man göra sitt bästa.
Så jag gick vår lilla runda här vid ån, och gick fram och tillbaka ett par gånger haha.

Nemo hade energi och jag märker att vi behöver ta upp kontaktträningen lite mer nu.
Ett tag var den klockren, vi hade verkligen det bästa samspelet. Jag behövde knappt säga något till honom utan han visste precis vad som väntade.
Men nu när jag jobbar så mycket, så har jag tyvärr inte kunnat lägga den där extra tiden.
Inte så att Nemo får mindre tid och aktivering, utan det är istället det där extra som vissa dagar inte hinns med.

Han lyssnar bra, det gör han allt. Men istället för den kanon-kontakten så får jag styra honom lite mer och vara extra tydlig på avstånd. Som när vi kom ut på baksidan av huset, Nemo sprang en bit i förväg och var ute på parkeringen. Han var på väg till gräsmattan men då fick jag säga åt honom att han skulle gå HEM.
Och så vände han och gick till dörren och stod och väntade tills jag kom.

Det känns i alla fall väldigt bra att han vet så väl vad HEM betyder. Antingen vid framsidan vid dörren, eller vid baksidan. Jag har tränat lite på det genom att just ha honom lös sista biten och bett honom gå hem. Skulle det någon gång hända att han kommer lös och blir rädd eller liknande (typ vid nyår) så vet han i alla fall var han ska gå, var hem är.

Nu ska jag egentligen jobba lite men jag tror att jag skjuter lite på det och går in till sängen och gosar med Nemo istället.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback