Senaste Inlägg

Ny inspiration

Det har sviktat lite med inspirationen får jag säga.
Efter långa dagar på jobbet och med en kropp som åter igen har börjat säga ifrån har det varit si sådär med inspirationen.  Det har heller inte gjort det bättre att Nemo varit mer krävande. Det har liksom mer känt som ett måste än ett nöje att ha djur vissa dagar. Andra dagar har det varit lika roligt som vanligt.. men det där vissa dagarna asså.. jag hoppas att de inte ska bli fler i alla fall.
Och jag hoppas på att kroppen ska må bättre snart.
Jag har väl alltid vetat att min kropp inte riktigt pallar att jobba heltid (och mer därtill) men i början levde jag på adrenalin och att det var så roligt. Det är det fortfarande men kroppen har börjat känna av det mer nu.
Jaja, nu är ju detta Nemos blogg så ska inte babbla mer om det.

Men i vilket fall som helst.
Igår hade jag min vanliga jävulska mensvärk. Levde på starka värktabletter på dagen så att jag kunde jobba. Sen la jag mig redan klockan åtta på kvällen, med ett par tidningar och en bok. Jag tog ingen promenad alls (sånna dagar är det guld värt att vara två!!) men å andra sidan fick killen sitta själv vid datorn och spela bäst han ville medan jag och Nemo låg i sängen och myste. Nemo var trött efter en heldag med killen i Stenshult, vilket bestod i två långpromenad där han kunde springa lös.
Så den dagen var perfekt. Nemo tyckte nog det var skönt att matte la sig så tidigt för då fick ju han vara med i sängen och mysa, trött som han var.

Idag har också varit bra.
Jag tog komp på eftermiddagen men var iofs inte hemma förrän vid fem då vi åkte och storhandlade.
Vi fick äntligen köpt en till sele till Nemo. Vi har ju spårselen men jag vill helst bara använda den till spår och sedan ha en "vanlig" sele för långpromenader och utflykter. Vanligtvis har han ju halsband men är det längre turer med långa kopplet, då vill jag allt ha sele på honom. Eller om vi är på utflykt på vår/sommaren och han ligger bunden i långkoppel.
Jag köpte ju en sele i december men den passade inte. Men nu var det extrapris på sele i zooaffärn och den passade!

Sedan så städade jag kaninernas burar. Tycker faktiskt inte alls att det är jobbigt att göra, mest roligt. Det är dock inte det bästa för ryggen men brukar sätta mig på pallen medans jag städar så då går det lättare.
Älskar att de går på låda! Så jäkla enkelt. Lådorna (en var i burarna och en i hagen som de delar på) städar jag ur varje dag samt sopar i hagen. Burarna får en storstädning ca en gång i veckan. Dom kissar enbart i lådorna och bajsar mest där också. En och annan plupp blir det såklart i buren men det är inte många! Då behövs det heller inga storstädningar varje dag.. Hur enkelt som helst!
Nelly får mest halm som underlag, medan Molly får lite mer spån då hon gärna äter halmen istället för myser i den.  Jaja, nog om dem nu :p


Nemo hjälpte mig att städa och ville testa på livet som kanin :D


Molly skylt vid buren :p (klickbar bild)

Nyss tog vi en liten promenad jag och Nemo.
Eller, promenad var det knappt, vi gick vår lilla gångväg fram och tillbaks tre, fyra gånger och tränade.
Först fick han gå fot lös, sedan springa lite (och jag fick stå och vänta medan han var inne i buskarna och levde rövare). Sedan koppel på tillbaka med lite roliga saker som att springa med matte, ta sig upp på hög snödriva, gå fot, ta kontakt.. sedan vände vi och han springa lös igen och så fortsatte vi en liten stund.
Måste försöka ta tag i vår kontakt utomhus igen.

Inne är han ju klockren på träning, men ute har han fått lite knäck i öronen ibland.
Så det ska vi träna lite mer på.
Tänker bara börja med små korta turer för att jag vet att jag inte kommer att palla att sätta upp några större mål nu med träning. Men ibland behöver man ju varken vare ute vidare länge eller gå så långt, utan det går faktiskt alldeles utmärkt att träna lite kontakt strax utanför huset.

Både jag och Nemo hade i alla fall väldigt roligt och jag har faktiskt saknat det lite.
Vår kontakt. Hans vilja att vara till lags samtidigt som han ibland inte kan motstå lite bus och hyss. Hur han kan dra iväg och inte komma när jag ropar för att nån minut senare komma i full fart, stanna på kommando och bara vara klockren. Min duktiga busiga kille.

*vänta lite*

Sådär ja.. Nemo ville ha lite mer matte-tid så vi har nyss tillbringat en kvart i sängen :)




Njuter i fulla drag

2 Kommentarer

Postat av: Nanna o Dina den 2010-01-22 @ 23:26:11
http://innerlandia.wordpress.com

Hej!



Jag tycker att det låter som toppen-aktivering. Det måste inte alltid pågå i timmar, korta aktiveringspass kan vara nog så givande!



Tack för dina kommentarer, och nej då, jag tar inte alls illa upp av att du tog upp din sorg efter din första hund. Självklart är det inte samma sak, men man kan heller inte jämföra en person med en annan egentligen, eller sorgen efter dem. Men en sorg är alltid en sorg, oavsett vem (eller vad) man sörjer.

Postat av: Marie den 2010-01-24 @ 20:31:20
http://mariesvovvar.blogspot.com

Jag tror att vi alla djurägare och hundägare känner en sviktande inspiration ibland, det har hänt mig också och det är inget fel i det, då får man ta det lungt några dagar för att återfinna inspirationen,vi som har 3 st hundar, känner ibland att inspirationen och energin ej finns där och sedan kommer det dagar då det är så himla roligt att vara hundägare, tror nog mycket på att det är vädret som gör det också, tycker själv att det är skönast och mysigast att vara ute när det är vår och lite varmare, mina hundar är ju med mig på jobbet när jag rastar hundar så de får ju sin aktivering under dagen och när vi kommer hem så får de ta det lugnt, och på kvällen blir det promenad, på fritiden blir det spåra och rallylydnad...Även hundar kan tappa inspiration om det är för mycket aktivering och träning hela tiden, de måste få njuta av att vara hundar också. Följer din blogg och tycker om den väldigt mycket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback